Review: “Adventure Photography: Capturing the World of Outdoor Sports”

25 maart 2011

Het boek “Adventure Photography: Capturing the World of Outdoor Sports” is geschreven door outdoor fotograaf Michael Clark. Michael is al jaren een succesvol outdoor fotograaf, met klanten als Nike, Adobe en National Geographic. Het boek is een van de weinige boeken over dit fotografie genre, dus toen ik het tegen kwam heb ik het gelijk aangeschaft en ik heb er nog absoluut geen spijt van gehad.

Zoals ieder boek, is het opgedeeld in een aantal hoofdstukken. De eerste hoofdstukken behandelen outdoorfotografie in het algemeen. Zo is er een hoofdstuk over foto-apparatuur. Omdat outdoor sporten vaak op afgelegen buiten locaties plaats vinden is een goede voorbereiding belangrijk, Michael vertelt waar je allemaal aan moet denken. De basisbeginselen van fotografie komen met een flinke outdoor saus aan de orde en er is een apart hoofdstuk over hoe je kunstmatig licht kan toepassen in outdoor fotografie.

Al met al heel leuk en leerzaam, maar de echte kracht van dit boek komt met de sportspecifieke hoofdstukken (bergsport, watersport en duursport). In deze hoofdstukken wordt per sport beschreven waar je op moet letten, welke risico’s er zijn, wanneer en hoe je het beste bepaalde apparatuur kan toepassen en tot slot wordt per sport de “basiskit” voor de specifieke discipline samengevat. Sporten die specifiek aan de orde komen zijn onder andere rotsklimmen, alpinisme, ski en snowboarden, kajakken, surfen, mountainbiken en adventure racen.

Na de specifieke sporten wordt een ander belangrijk onderdeel van outdoorsport besproken. Lifestyle. Hoe maak je een portret en leg je andere aspecten van de lifestyle vast zonder dat het geforceerd over komt?

Als uitsmijter vertelt Michael in twee hoofdstukken wat het leven van een pro fotograaf in dit genre inhoudt, welke weg je kan bewandelen, welke inspanningen je moet doen en welke vasthoudendheid je moet tonen en welke vormen van marketing je zou kunnen gebruiken.

Kort samen gevat, als je ook maar iets in het outdoorsport fotografie genre geïnteresseerd bent, is dit boek een absolute aanrader.